Carian

Thursday, November 5, 2009

Dunia, Masalah dan Ilmu

Dunia Islam kini semakin dibelenggu dengan masalah sesama umatnya.Apa yang menjadi penyebab berlakunya permasalahan ini dan mengapa umat Islam berselisih ?. Kita sebagai umat Islam semakin haus dengan ilmu yang 'mutlak' tanpa diubah dan diolah demi kepentingan diri, politik dan bangsa.Hidup yang semakin pendek ini menjadikan kita sebagai seorang hamba yang kurang mengambil tahu akan perkara yang menjadi asas kepada terbitnya ilmu-ilmu yang kita pelajari ini.

Islam yang berdiri diatas kebenaran sentiasa mengajar umatnya untuk berpaksikan diri mereka pada asas yang benar dan diredai ALLAH.Islam bukanlah agama yang direka untuk kepentingan dan keselesaan diri atau manusia lain, tetapi Islam diturunkan kepada manusia supaya ia diamalkan dengan penuh kesepakatan untuk mengembalikan manusia kepada fitrah dan asas kejadian mereka dibumi ini.

Manusia bukanlah diciptakan oleh ALLAH sekadar untuk memenuhi ruang dibumi ini atau menjadi pelengkap kepada planet-planet, tetapi manusia yang diciptakan ini mempunyai tujuannya dan 'janji mereka' kepada ALLAH sebelum dilahirkan.Bukan mudah untuk menggalas nama sebagai seorang manusia dan bukan mudah untuk mencari keredaan ALLAH tanpa ilmu yang benar.

Ilmu yang dipelajari tentu ada asas dan asal datangnya kepada manusia.Apa yang membezakan manusia yang berilmu dan yang tidak berilmu ?.Tetapi manusia kini lebih menandang kepada kebanggaan nama didalam menuntut ilmu. Bukanlah salah untuk menjadi seorang yang berilmu tetapi jika gelaran yang dikejar melebihi ilmu yang dituntut maka rosaklah manusia.

Profesor, Doktor Falsafah, Sarjana dan Sarjana Muda bukanlah yang membezakan antara manusia itu banyak ilmu atau tidak walaupun pada zahirnya ia menuntut kesukaran didalam mencapainya, tetapi pengisian didalam menuntut ilmu itu lebih menjadi persoalannya.Apalah gunanya jika gelaran yang tinggi tetapi ilmu yang diterima adalah songsang dan dusta dari jalan kebenaran dan keredaan ALLAH.Maka tuntutlah ilmu yang ada dengan penuh keredaan dan kebenaran tanpa mempunyai unsur kedustaan.PEACE IN ISLAM.

Tulisan:
teenagemuslim@gmail.com

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

About Me

My photo
I am an engineering student.For more information, please contact teenagemuslim@gmail.com

Kata-kata

Hidup memerlukan pengorbananan.

Pengorbanan memerlukan perjuangan.

Perjuangan memerlukan ketabahan.

Ketabahan memerlukan keyakinan.

Keyakinan pula menentukan kejayaan.

Kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan.

Adakah blog ini

© Copyright 2008

iqra-muslim.blogspot.com

teenagemuslim@gmail.com

iqra-muslim © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO