Carian

Monday, September 1, 2008

Kelebihan Ramadhan

Hadis Abu Hurairah r.a:
Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila tiba bulan Ramadan, dibuka pintu-pintu Syurga dan ditutup pintu-pintu Neraka serta syaitan-syaitan dibelenggu

Bulan Ramadhan merupakan bulan yang sangat tinggi darjat dan besar martabatnya di sisi Allah s.w.t. dan RasulNya, ia juga merupakan penghulu segala bulan. Di antara kelebihan dan keistimewaan bulan Ramadhan itu ialah, Allah s.w.t telah menurunkan kitab suci Al-Quran yang menjadi petunjuk bagi seluruh umat manusia. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

"(Telah diwajibkan keatas kamu berpuasa) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan kitab sucinya (Al-Quran) yang menjadi petunjuk bagi sekelian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk, dan (menjelaskan) perbezaan yang benar dengan yang salah." Surah Al-Baqarah : 185.

Selain itu, telah di pilih di antara malam-malam bulan Ramadhan itu suatu malam iaitu Lailatulqadar yang mana ia jauh lebih baik daripada seribu bulan (83 tahun). Menurut ulama, Lailatulqadar itu jatuh pada salah satu malam kesepuluh yang terakhir daripada bulan Ramadhan. Maka jangan disia-siakan keseluruhan malam-malam di bulan Ramadhan dengan perkara-perkara tidak berfaedah, bahkan perlulah dipenuhi dengan amal ibadat sebagai bekalan kita sebagai hamba Allah bagi kesejahteraan didunia dan akhirat.

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

About Me

My photo
I am an engineering student.For more information, please contact teenagemuslim@gmail.com

Kata-kata

Hidup memerlukan pengorbananan.

Pengorbanan memerlukan perjuangan.

Perjuangan memerlukan ketabahan.

Ketabahan memerlukan keyakinan.

Keyakinan pula menentukan kejayaan.

Kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan.

Adakah blog ini

© Copyright 2008

iqra-muslim.blogspot.com

teenagemuslim@gmail.com

iqra-muslim © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO